آغاز کشتار شهروندان ایزدی پس از تصرف شنگال از سوی داعش

shengal (3)

NNS ROJ: نیروهای گروه جهادی داعش پس از چندین حمله توانستند شهر شنگال را به تصرف خود در آورند و در چندین منطقه اقدام به کشتار شهروندان ایزدی کرده اند.

خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که نیمه شب گذشته نیروهای داعش از سه جبهه به مواضع نیروهای پیشمرگه هجوم برده اند و پس از چندین دور درگیری موافق به تصرف شهر شنگال شده اند.

خبرگزاری آناتولی به نقل از یکی از فرماندهان نیروهای پیشمرگه در شنگال گزارش کرده که نیروهایشان از این منطقه عقبنشینی کرده اند.
بیشتر ساکنان شنگال و اطراف ن را شهروندان کُرد ایزدی تشکیل می دهند.

بیشتر ساکنان شنگال از بیم کشته شدن توسط داعش از این شهر فرار کرده و خود را به ارتفاعات کوه سنجار رسانده اند.

داعش پس از تصرف این شهر اقدام به انفجار چندین مزار مقدس آیین ایزدی کرده است. همچنین داعش اقدام به تخریب منزل «محسن سعدون» نماینده این شهر در پارلمان عراق رده است.

تا لحظه انتشار این خبر از میزان تلفات طرفین اطلاعی در دست نیست.

«حسن سعید» رهبر جنبش ایزدیان دموکرات در گفتگو با کانال تلویزیونی NRT از خطر کشتار ایزدیان توسط داعش خبر داده است.

وی با انتقاد از حزب دموکرات کُردستان اظهار داشته که «عقبنشینی آشکار نیروهای حزب دموکرات از شنگال موجب قتل عام ایزدیان خواهد شد».

سایت ایزدی پرس گزارش کرده که نیروهای داعش در برخی مناطق شنگال و روستاهای این شهر از جمله روستای «شیخ خدر» اقدام به کشتن شهروندان ایزدی کرده اند. گفته می شود که نیروهای داعش یک خانواده 12 نفری را اعدام کرده اند.

برای ادامه خواندن مطلب به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://nnsroj.com/fa/detiles.aspx?id=7409&ID_map=20

استاندار موصل: ده ها هزار شهروند کورد ایزدی که به کوهستانهای اطراف شنگال پناه برده اند به دلیل نبود غذا و اب در وضعیت بدی به سر میبرند و در صورت ادامه وضعیت تا ساعاتی دیگر شاهد فاجعه انسانی خوایم بود.

بی بی سی:کنترل بزرگترین سد عراق(سد موصل) به دست داعش افتاده و دو شهر کردنشین اشغال شدند.

منابع محلی: در حومه شنگال داعش دست به کشتار ایزدیان زده از جمله اعدام یک خانواده 12 نفره و همچنین حدود صد زن ایزدی گم شده اند.

خبرگزاری فرات: بنا به درخواست اهالی شنگال شمار زیادی از نیروهای مدافع خلق و نیروهای مدافع زن از کردستان سوریه وارد کردستان عراق شدند و هم اکنون درگیریها به شدت آغاز شده است.

سازمان ملل متحد: احتمال بروز فاجعه انسانی 200 هزار نفر اواره شده اند و نیاز شدید به آب و غذا دارند.

داعش بزرگ‌ترین سد عراق را گرفت

 

سد موصل منبع اصلی تولید برق منطقه‌ای است

نیروهای داعش یا «دولت اسلامی» در عراق توانسته‌اند کنترل سد موصل، بزرگ‌ترین سد عراق را به دست بگیرند و شهرهای سنجار و زمار و یک میدان نفتی در شمال غرب عراق را تصرف کنند.

سد موصل پیش از این در اختیار نیروهای پیشمرگ کرد بود. تلویزیون دولتی عراق گزارش داده که این نیروها «بدون درگیر شدن با داعش» از این سد عقب‌نشینی کرده‌اند، اما بعضی گزارش ها از کشته شده تعدادی از نیروهای کرد در محل حکایت دارد.

سد موصل در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر موصل روی رودخانه دجله قرار گرفته است.

برای ادامه خواندن مطلب به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2014/08/140803_l26_isis_iraq_zumar_oil_kurds.shtml

بیان دیدگاه